Bezpečnost při tréninku aneb „neboj se o mě, zlato“

Posted: Březen 27, 2017 in Tréninkové tipy, Triatlon, Uncategorized
Tagy:, , , , , ,

 

Sádra na trenažeru

Tuhle fotku už jste viděli, ale hodí se sem

Poslední dobou se doslova roztrhl pytel s různými úrazy a nepříjemnými epizodami při tréninku a tak mě napadlo, že bych mohla sepsat několik základních tipů, jak zvýšit šance, že se domů vrátíte bez úhony.

Spousta z nás prostě vyběhne nebo vyjede, jen aby si vyčistila hlavu. Co se může stát, si často uvědomíme, až když je pozdě. Kdo nezažil nějakou takovou kritickou situaci, se teď zřejmě ušklíbne, ale…ono nemusí jít nutně o život; i neopravitelný defekt na kole daleko od domova může dát pěkně zabrat, když nemáme zálohu.

U všech tří triatlonových disciplín platí, že je mnohem lepší trénovat s partnerem nebo ve skupině. Ale ne vždy se daří skloubit časové možnosti, výkonostní úrovně nebo rozdílné tréninkové plány. A někdo prostě rád trénuje sám.

 

Na co v takovém případě myslet?

 

           Buďte vidět.

Při běhu a na kole používejte i ve dne oblečení výrazných barev, za tmy pak s reflexními prvky. Pro plavání na otevřené vodě si vyberte tu nejviditelnější plaveckou čepici, to přinejmenším; mnohem lepší je ale speciální bezpečnostní bojka v barvách zvýrazňovačů, do které si také můžete uložit osobní věci a která vám poslouží i jako „odpočinkové molo“. Na kole mějte zadní světlo vždy zapnuté. Dodržujte pravidla silničního provozu; to platí jak pro cyklisty, tak pro běžce.

 

Buďte ve střehu.

Žádná sluchátka do uší, tečka. Se sluchátky netušíte, co se okolo vás děje a reagujete tudíž mnohem pomaleji.

 

Buďte sdílní. Dejte někomu vědět, kam se chystáte. Můžete nechat vzkaz na starém dobrém papíře, nebo moderně na mobilu. Kdo je víc „high tech“, může použít některou ze sledovacích aplikací.

 

Buďte připraveni. Noste sebou nějakou identifikaci. Nemusí to být zrovna osobní doklady; velmi oblíbené jsou identifikační náramky, často se také základní informace píšou například dovnitř běžecké boty. Buďte ve střehu, předvídejte a mějte plán pro případ nouze – mobilní telefon, umění sebeobrany, znalost první pomoci. Trocha hotovosti se taky hodí.

 

Jednotlivé disciplíny pak mají svá specifika, na která se stručně podíváme.

 

Plavání: Bazén bývá bezpečný. Tedy až na výjimky, kdy vás svým prsovým kopem sejme důchodce, kterého míjíte. I tak, je tam minimálně plavčík, který vám to krvácení z nosu zastaví. Nebo do vás nafoukne potřebný vzduch.

Otevřená voda je úplně jiná úroveň, tam vás můžou ohrozit další plavidla, v případě moře nebo oceánu pak i proudy a vlny. Pokud je na místě plavčík, je prozíravé ho upozornit, že se vydáváte do hlubin. Neoprén je vždycky dobrý nápad, i když voda není úplně studená – pomůže vám urdžet se na hladině, pokud vás třeba chytí křeč. A jak bylo již zmíněno výše, bezpečnostní bojka je taky skvělý pomocník. V případě moře nebo oceánu nezapomeňte před vstupem do vody prostudovat podmínky – to se týká hlavně proudů.

 

Kolo: Samotný stav vašeho kola je málokdy příčinou držkopádu, i přesto jej vždy před jízdou zkontrolujte; absolutní minimum je kontrola brzd, kol (nafouknutí, stav plášťů) a rychloupínáků. Během jízdy pak bývají cyklisté nejčastěji ohroženi neohleduplnými řidiči. Debata cyklista vs. řidič by byla na samostatný článek, ale je fakt, že v některých zemích si silničních cyklistů váží natolik, že je motoristé musí předjíží obrovským obloukem a je jedno, jestli je jeden, dva, nebo skupina zabírající jeden pruh, jako auto. S tím ovšem u nás v Čechách opravdu nepočítejte. O dodržování pravidel silničního provozu jsme se již zmínili, kromě nich se naučte se signalizaci rukou a používejte ji vždy při změně směru, ať už je to přejíždění z pruhu do pruhu nebo odbočování. Když se blížíte ke křižovatce, pokuste se navázat oční kontakt s řidiči. Při jízdě mějte na řídítkách vždy alespoň jednu ruku a v městském provozu nejezděte v hrazdě (tiatlonovém nástavci).

 

Běh: Na běžce číhá nebezpečí v podobě psů (a jejich nezodpovědných páníčků), divoké zvěře a – to se týká především žen – násilníků. Ve většině případů se hodí nosit alespoň pepřák a samozřejmě nepokoušet osud a snažit se nebezpečným situacím vyhnout. To znamená například, že byste se měli vyvarovat sólo běhu v opuštěných nebo neosvětlených lokalitách a měnit trasu, neběhat stále stejnými místy. Věřte svým instinktům – pokud uvidíte před sebou někoho podezřelého, plynule změňte směr a pokračujte v běhu na nějaké frekventovanější místo; nereagujte na případné pokřikování. Jako „ochránce“ může fungovat i větší pes, který bude běhat s vámi.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s